Istoria localităţii
GRAMOTĂ
„Din mila lui Dumnezeu, noi Ilie Voievod, şi fratele domniei noastre, tuturor care vor vedea sau o vor auzi de această carte a noastră, că această adevărată slugă şi boier al nostru cu dreapta şi credincioasa slujbă, pan Duma Uranie a slujit înainte răposatului nostru şi astăzi ne slujeşte nouă drept şi credincios. De aceia, noi, văzînd dreapta şi credincioasa slujbă, l-am mituit cu deosebita noastră milă şi i-am dat în ţara noastră, lui şi fratelui său pan Petrică, un loc din pustie de cealaltă parte a Ichelului anume Cobîlca, de la obîrşie pînă la gură şi Şabolna, şi Pelescu, de la obîrşie pînă la gură, şi Peresecina de la obîrşie pînă la gură, cîte sate vor putea să se aşeze. Toate acestea să le fie uric, cu tot venitul lor, la fel şi copiilor lor”.
Gramotă semnată de Ilie Voievod şi Ştefan Voievod, domni ai Ţării Moldovei, prin care dăruiesc lui Duma Uranie moşia unde a fost atestat satul Petresecina la 4 mai 1436
Încă pînă la constituirea Ţării Moldova, în perioada formaţiunilor prestatale către sec.IX-X este prima menţiune despre localitatea Petresecina. Conform unei versiuni Peresecina vine de la slavul Peresecenie în traducere – întretaiere de drumuri – răscruce, adică localitatea era aşezată la întretăierea importantelor drumuri comerciale ,,de la varegi la greci’’. Ca argument istoric în favoarea acestei variante vine explicaţia, că în epoca Marilor Migraţii slavii s-au reţinut în acest spaţiu pentru o perioadă mai îndelungată.
Cea de a doua variantă este de la cuvîntul Poroseci – ponorîturi, ponoare.
Varianta cu cei doi peri seci este mult mai convingătoare. Este varianta pe care am cunoscut-o din copilărie. Se spune că acestă legendă vine încă din perioada incursiunilor tătarilor din Crimea, aceştea nu cucereau teritorii, ci savîrşeau incursiuni fulgerătoare în care jefuiau, distrugeau şi ardeau localităţile pentru a băga groaza în locuitori, apoi se retrăgeau la baştina lor Crimea. Se consideră că satul atunci era aşezat pe locul unde este azi iazul, de la intrarea în sat din direcţia Chişinău. Drept confirmare că acolo a fost inițial vatra satului vorbesc dovezile arheologice din anii 60 ai sec. XX. În timpul lucrărilor agricole acolo au fost gasite urmele unei aşezări. Apoi cind acolo se săpa o fîntînă a fost găsită o piatră funerară pe care era scris POPA GHEORGHE, acum greu de spus acesta este parohul satului, ori este un nume de familie. Cred că e vorba de un preot, pentru că este o legendă despre un preot care s-a opus tătarilor. Legenda spune că unde este azi satul era codru, salvarea locuitorilor cînd navăleau tătarii, aceştea fiind locuitori de stepă , ocoleau pădurea. Şi pentru că incursiunile lor se îndesise, locuitorii erau siliţi să i-a drumul codrului prea des, aşa că întemease acolo nişte bordee, pentru a ajunge la aşezarea din codru trebuia să mergi pe malul unui pîrîiaş, se crede că pîrîiaşul este rîpa ce împarte azi satul în două părţi. Pîrîiaşul pornea de la un izvor unde creşteau doi peri seci. Aceşti doi pomi au devenit parolă pentru localnici, ca să nu ajungă acolo vre-un străin la întrebarea unde mergi răspundeau la peri seci. Cu timpul satul s-a aşezat definitiv în codru şi parola a devenit numele localităţii Peresecina.
Primele familii, care au stat la fondarea satului au fost: BUZU, FRATEA, MOGA. Într-un dosar ce este atestat cu anul 1844 şi care conţine recensămîntul familiilor, se menţionează că familia BUZU este prima care a întemeiat satul Peresecina. La începutul sec.XVI au apărut şi familiile BUSUIOC, URSU, POPA, PANTEA, ERHAN şi ARSENIE.